Sportsmassage

Sportsmassage er min primære behandlingsform.

Sportsmassage er en grundig og effektiv dyb massage.

Sportsmassage kan være til gavn for alle og er målrettet sportsudøvere.

 

Min sportsmassage er en blanding af alle de ting jeg kan med udgangspunkt i fysiurgisk massage målrettet sportsfolk.

Jeg bruger de teknikker jeg har lært, undersøger grundigt musklernes struktur og leder efter evt problematikker og behandler derefter ud fra mine bedste evner. Sportsmassage teknikkerne bevæger, strækker og løsner effektivt op i alle lag af muskler, vedhæftninger og bindevæv.

 

Sportsmassage er godt for din restitution

Ved at øge blodgennemstrømningen i muskulaturen, får musklerne den optimale næring og ilt de behøver. Hormonet oxytocin som er stress dæmpende og har en afspændende effekt på hele dig, din krop og dit sind, vil også blive aktivret. Det er vigtigt at holde muskulaturen sund, fleksibel og aktiv. Varieret træning og bevægelse sammen med god kost og søvn er den første anbefaling. Forbyggende Sportsmassage er den næste. Jeg ser kroppen som en sammenhængende konstruktion. Med en helkropsmassage bliver alle musklerne arbejdet igennem, eventuelle ‘upcoming’ spændinger bliver stoppet og du får hele afspændings pakken.  

Sportsmassage

h

Sportsmassage virker også forebyggende

Brug det inden du bliver skadet. Jeg vil anbefale 1,5 time helkropsmassage ca. 1 gang om måneden, som forebyggende behandling. Derudover kan du få 30min behandling af en bestemt problematik når der er brug for det. Der findes ikke en løsning der passer alle, så lad os tage en snak og finde ud af hvad der virker for dig. Hvis du er skadet eller har smerter kan Sportsmassage også være et rigtigt godt bud på behandling. Det er et samarbejde mellem dig (hovedsageligt din muskulatur, dit nervesystem og ‘mindset’) og mig. Hos mig handler det om tillid og ro og en lille smule humor.

 

Triggerpunkts terapi er en del af sportsmassagen og hjælper til med at løsne op muskulaturen

Triggerpunkter er kortlagte punkter i alle tværstribede skeletmuskler og de kan være aktive eller ikke-aktive. Et aktivt triggerpunkt er spændt og kan forårsage smerter og indskrænke din bevægelse. Ofte har aktive triggerpunkter tendens til at udsende strålende smerter efter et unikt mønster, der er karakteristisk for det enkelte triggerpunkt. Derfor er det vigtigt at kigge på helheden.

Triggerpunkter kan forårsages af traumer, men det kan også skyldes gentagne belastninger, uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og stress. Triggerpunkts terapi foregår med lange statiske tryk, som holdes indtil smerte/spænding begynder at smelte væk. Det kan gøre rigtig nas, derfor er det vigtigt at du trækker vejret dybt og roligt. Der kan gå alt fra 10 sek. til 2 min., og trykket bliver tilpasset din smertetærskel.

Muscle-Trigger-Points-Neck-Upper-back

h

Massage er som bevægelse uden at du selv er aktiv

Når du har ondt et sted, kompenserer kroppen automatisk så du aflaster mest muligt og minimerer den akutte skade. Men disse kompensationer kan skabe uhensigtsmæssige spændinger lokalt og andre steder i kroppen.

Vores kroppe er stadigvæk indstillet på “fight or flight”(kæmp eller flygt)-konceptet. Hvis vi får ondt et sted, “fixer” kroppen det så hurtigt den kan for hurtig overlevelse (hvis vi skulle bekæmpe eller løbe fra en sabeltiger f.eks.). Men den slags overlevelse har vi ikke brug for på samme måde længere og evolutionen er lidt langsom i det.. Så… Når du nu har de spændinger, kan dyb og grundig massage gå ind og tilbyde den bevægelse, din krop ikke selv kan pga. smerte eller stivhed.

Dit nervesystem kan slappe af igen og stoppe med at sende unødvendige faresignaler, som skaber flere og flere spændinger og smerteoplevelser. 

 

En værktøjskasse, fuld af brugbart værktøj

Værktøjskassen er mine hænder og værktøjet er alle de forskellige effektive teknikker som jeg har lært, taget til mig, tilpasset og gjort til mine. Jeg kan bruge dem som jeg vil.

Jeg vil altid gøre mit yderste for at du får mest ud af vores tid. Hver gang.

Har du f.eks. nakkespændinger, vil jeg altid kigge på hele øvre torso (skuldre, skulderblade, brystmuskulatur, nakke, langs rygsøjlen, hals osv.). Ofte kommer smerterne fra et helt andet sted end man lige forventer, og så er det nødvendigt at behandle bredere.

Når du booker en tid kan du vælge mellem Sportsmassage, afspændende massage og gravidmassage. Det giver mig en ide om hvad du ønsker inden du kommer ind i klinikken. Det en stor hjælp hvis du også skriver lidt i kommentarfeltet eller sender mig en email når du booker, med detaljer om relevant medicinsk historie, hvorfor du kommer og dine forventninger.

sportsmassage60min

h

Mit mål er først og fremmest at du føler dig tryg

Du skal have den behandling du har brug for og de resultater du forventer, så hurtigt som muligt. Når du kommer hos mig, er det fordi du ønsker forandring. Enten ift en sundere krop, at komme af med en decideret skade eller spænding, eller for at slappe mere af.

Oftest kommer spændinger og skader af misforståede eller “ikke-lyttede-til” signaler fra kroppen som skriger på forandring. Vi skal finde den bedste løsning for dig og det kan fx indebære ændring af dårlige vaner, kropsholdning, sovemønstre, aktivitetsniveau og kost.

Der skal mere til end bare massage for forandring, men det er en rigtig god start. Du kan altid forvente en individuel, omsorgsfuld, grundig, dybdegående efter behov, effektiv behandling hos Sparholt Sportsklinik.

 

Sportsmassage er for alle

Body-language-silhouette

h

“Ekstrem-sporteren”

Til dig som lever af sin sport eller gerne vil.. f.eks. triatlet, bodybuilder, cirkusartist.

Det er vigtigt at passe på sin krop mens man har den.

Sportsmassage løsner op i spændt muskulatur, øger blodgennemstrømningen og speeder restitutionen op. Sammen med fornuftig træning, god udspænding og sund kost, er massage en super god investering.

Når man er oppe og træne 4-9 timer hver eneste dag, er det også vigtigt at tage restitution seriøst. At bruge sportsmassage som forebyggende behandling kan være guld værd. Vores kroppe har brug for lidt ekstra omsorg når vi presser den hårdt.

Som tidligere nycirkusartist kender jeg alt til det. Jeg trænede som en maskine i to år, i min disciplin Stropper (luftakrobatik). Det var det fedeste, lige indtil min krop ikke ville mere. Jeg var rigtig dårlig til at lytte til alle signalerne, ignorerede det hele og kørte bare på. Jeg passede ikke særlig på mig selv, men til gengæld kender jeg udemærket følelsen “uovervindelighed”.

Nu er jeg ikke længere nycirkus artist pga. min stædighed.

Hvis du ligesom jeg, har været forbi alle mulige behandlere som bare ikke forstår… som siger at du skal holde pause fra træning i et halvt år… som fortæller dig at du ikke har smerter fordi du er for smidig eller for stærk til det…. eller som aldrig selv har prøvet at presse kroppen til det yderste og så lige lidt længere.

Så kom til mig. Jeg forstår kroppen på en anden måde og møder dig lige der hvor du er.

 

“Motionisten”

Til dig som træner på hobbyplan; løber, tager i fitness efter arbejde, svømmer, cykler, danser og derudaf.

Først – tillykke, du har valgt en bedre hverdag for dig selv. Bevægelse er godt!

Andet – du er lige i midten. Du har måske både den travle hverdag og træningsværket fra igår.

Sportsmassage er rigtig godt for dig som forebyggende behandling f.eks 1 gang om måneden. Dermed får du nemmere ved at undgå skader. Hvis du allerede har spændinger eller får ondt det samme sted efter hver løbetur, så kom hellere før end senere. Sportsmassage løsner op i spændte muskler, øger blodgennemstrømningen og sørger for at musklerne forbliver bløde og smidige.

 

“Den almindelige kropsbruger”

Til dig med de ensidige arbejdsstillinger eller som har lidt for travlt.

Vi har alle sammen brug for varieret bevægelse, for at holde kroppen smerte- og spændingsfri.

Ved f.eks. kontorarbejde hvor du sidder i samme stilling 8 timer om dagen, begynder din krop at brokke sig, musklerne begynder at spænde op og du får smerter og ømheder rundt omkring. Hård fitness træning behøves ikke nødvendigvis, men tænk over dine muligheder for variation på din arbejdsplads. Rejs dig op, stræk dig, sving med armene, hæng i en dørkarm, tag nogle armstrækkere, løb lidt på trapperne osv.

Inspirer dine kollegaer og vær med til at gøre din arbejdsplads et lidt sjovere sted at være. -i hvert fald for din krop.

Sportsmassage kan være et rigtig godt supplement til ovenstående og jeg er f.eks. ved at have rigtig god erfaring med at få spændingshovedpiner og nakkespændinger til at gå væk.

 

book nu

 


Jeg glæder mig til at behandle dig

Signe Sparholt AndersenSparholt Sportsklinik